1.ca.12. Azur i Asmar

IMG_5972Aquestes darreres setmanes hem treballat la rondalla. Ara començarem a treballar la novel·la d’aventures. Aquesta pel·lícula es una rondalla que explica una gran aventura.

Mirarem aquesta pel·lícula a classe i després has de fer les feines indicades en aquest dossier.

 

1. Llegeix aquesta informació i contesta les preguntes:
Fitxa tècnica:
Títol original: Azur et Asmar
Direcció: Michel Ocelot
Guió: Michel Ocelot. Basat en una història tradicional del Magreb
Música original: Gabriel Yared
Muntatge: Michéle Péju
Fotografia: Kyle Badla
Durada: 99 minuts

a.  Qui és Michel Ocelot?  Quines altres pel·lícules d’animació ha fet? De petit va viure a dos llocs molt diferents, on? Quina importància té això en la seva obra?

b.  On és el Magreb? Situa’l en un mapa. Quina relació té aquest lloc amb França?

2. Mira bé el dibuix de la caràtula i contesta les preguntes:

. Què ens diu el dibuix?

. Reconeixes els animals que hi ha?

. Quin és el paisatge de fons?

. Com van vestits els personatges?

. Ens anuncia de què anirà la pel·lícula?

. Què ens diu la disposició de les lletres del títol?

. Quins tipus de colors predominen?

. Et recorden alguna pel·lícula de dibuixos que hagis vist abans? Si és que sí,quina?

. Quines expectatives et crea?
3. Què passa? L’argument

a. Digueu quines de les afirmacions següents són certes i quines són falses (V/F). A continuació, convertiu en vertaderes les afirmacions que siguin falses:

1. Azur i Asmar són germans perquè són criats per la mateixa dona, Jenane.
2. Azur és ros, alt i té els ulls blaus. Asmar és alt, moreno i té els ulls foscos.

3. Asmar i la seva mare se’n van voluntàriament de la casa d’Azur i van a un altre país.

4. Quan Azur es fa gran decideix que vol anar a cercar la Fada dels Djinns.
5.Jenane es posa molt contenta quan es retroba amb Azur al seu país i l’acull a casa seva.
6. Azur té un problema de salut quan arriba a les terres d’Orient i és torna cec.
7. En Gripoll és un pobre captaire que ajuda Azur a caminar per les terres d’Orient.

8. La princesa Chamsous Sabah revela a Azur i Asmar informació secreta sobre la Fada dels Djinns i els ajuda.
9. Azur i Asmar se’n van separats a la cerca de la Fada dels Djinns.
10. L’actitud d’Azur i Asmar és de companyonia i estimació mentre van superant les proves per arribar a la Fada dels Djinns.
11. Finalment, la Fada dels Djinns escull Asmar i la Fada dels Elfs escull Azur per casar-s’hi.

4. Resumeix l’argument de la pel.lícula:

Plantejament:

Nus:

Desenllaç:

5. Quin elements de les rondalles tradicionals apareixen a la pel.lícula?

6. Fes una llista dels personatges que hi apareixen i escriu dues característiques de cadascun.

7. Quin és el teu personatge preferit? Per què?

8. La història del’Azur i l ’Asmar passa en dos països o dos mons diferents. L’ un se situa a Occident, a la França medieval, i l’altre aun país del  Magreb .  On és el Magreb? Situa’l en un mapa. Quina relació té aquest lloc amb França?

9. Hi ha algú de la classe que provengui d’un país que aparegui a la pel·lícula?

10- Al fragment que va del minut 26 fins al 29 , Gripoll descriu el país on són a partir d’opinions negatives . Col.locau les paraules segons el lloc de procedėncia:

País d’origen d’Azur  i Gripoll :

País on es troben:

Avets, conills, música, pluja, campanes, muetzí cridant a l’oració , síquies per a transportar aigua, gaseles, palmeres, cuscús, esclops, babutxes, espècies, mostassa. 

Ara reflexioneu: Estau d’acord amb Gripoll? Per què?

11. El director, Michel Ocelot, reprodueix en la pel·lícula monuments tan importants com Santa Sofia d’Istanbul o l’Alhambra de Granada. Cerqueu imatges d’aquests monuments a Internet i feu una fitxa amb informació de cada edifici. Després compareu-les amb les imatges de la pel·lícula.

12.  Un dels aspectes que més criden l’atenció de la pel·lícula és que hi sentim dues llengües originals. L’una és la que podem seleccionar nosaltres abans de fer el visionat, en el nostre cas hem seleccionat el català. En canvi, l’altra no és pot triar perquè és fixa. Amb tot, és fàcil comprendre tot el que s’hi diu. Algú de vosaltres parla o entén aquesta llengua ? Si algun company o companya de la classe parla àrab,li podeu preguntar coses que us cridin l’atenció. Les grafies d’aquesta llengua són molt diferents de les nostres i, a més,llegeixen d’esquerra a dreta, a l’inrevés que nosaltres. Cercau a la xarxa com es diu i s’escriu mamà i gràcies en àrab. Copiau-ho al quadern.
13.  Al començament de la pel·lícula la dida li ensenya a dir“dida”a Azur, i“mama”a Asmar. Però ells s’equivoquen i s’intercanvien els noms: Azur diu“mama”i Asmar diu“dida”. Què creieu que vol dir,això ?
14.  Parlem ara del pare d’Azur. Què us sembla, aquest personatge? Com el descriuríeu?
15. Què li passa a l’Azur quan travessa el mar? On va a parar? Per què la gent fuig del seu costat? Què en penseu, d’aquesta superstició? Vosaltres en coneixeu d’altres, de supersticions o de prejudicis? Quines? En feu cas?
16. Per què l’Azur és fa el cec? Tot i fer-se el cec, capta perfectament com és i que fa en Gripoll. Com ho fa? Per què creus que Azur, tot i que no hi veu, troba les claus màgiques que li permetran arribar a la fada dels follets?
17. Quan l’Azur troba la Jenane s’adona que la dida viu en un gran palau i va molt ben vestida.Com s’ha enriquit?
18. La Jenane diu: «Conec dues llengües, dos països i dues religions. Sé el doble que els altres». Què en penseu, d’aquesta frase? Les persones que emigren, saben més coses del món? Les experiències que han viscut, les enriqueixen com a persones?
19. El savi Yadoa és jueu. Sabeu qui són els jueus? Busqueu quin és l’estat on hi ha una majoria de jueus i quina n’és la capital.
20. Parlem ara de la princesa. Què us  ha semblat, aquest personatge? Per què creieu que una nena tan petita té tantes responsabilitats de govern? Què simbolitza? La princesa diu que ha donat a l’Azur galindaines i bagatel·les. Busqueu al diccionari aquestes paraules i expliqueu què volen dir.
21. La Jenane rep tots els coloms que havia fet portar als seus fills per saber notícies de la seva aventura. Un d’ells està tacat de sang. Una serventa pregunta si la sang és del’Azur o del’Asmar. La Jenane s’enfada i crida:“Tenen la sang del mateix color!”. Què vol dir aquest detall de la pel·lícula?
22.  La part final d’Azur i Asmar té molta emoció perquè, per tal de poder arribar a trobar la Fada del Djinns, han de superar moltes proves amb l’ajuda d’elements màgics.Anoteu quins elements màgics fan servir per poder superar les proves.

Elements màgics
………………………..
………………………..
………………………..
………………………..
………………………..
………………………..
………………………..
………………………..

23. Després de patir moltes penalitats i superar moltes proves, l’Azur i l’Asmar aconsegueixen el seu objectiu. Per què creieu que ho han aconseguit? Per què la Fada dels Djinns els ha escollit a ells?
24. Com queden emparellats Azuri Asmar amb les princeses? Que us ha semblat l’elecció final? En Gripoll diu: «És la solució del futur». Què ens volen dir aquestes paraules i,de fet, tota la pel·lícula?
25. Quan la princesa Chamsous Sabah s’escapa del seu palau i li ensenya a l’Azur la ciutat des d’un arbre, ens mostra diversos edificis de la ciutat àrab: el palau del califa, la mesquita,l’església, la sinagoga, la madrassa i l’hospital. Hi algun d’aquests edificis que no coneixeu? Cercau la paraula al diccionari i apuntau-ne el significat.
26. Els colors són molt importants en aquest film. Us han agradat? Trieu una escena en què us hagin impressionat especialment els colors i digau per què.
27. La simetria consisteix en la igualtat exacta entre dos objectes, dividits per un eix imaginari. Un dels aspectes més destacats d’aquesta pel·lícula és l’ús de la simetria com a recurs audiovisual. La simetria ens transmet equilibri, pau i harmonia. Hi ha una simetria present en tot el film:es tracta d’un disseny que té propietats tranquil·litzants. Creus que pot tenir encara un altre significat? La simetria ja la veiem des del primer pla de la pel·lícula, en que apareix la Jenane asseguda al centre de la imatge i, a banda i banda, hi veiem els bressols dels dos nens. En realitat, el tema mateix de la pel·lícula també és simètric, ja que explica la vida dels dos nens. Intenta recordar tres escenes més on apareguin simetries. I, per acabar, feu memòria i digueu si hi ha algun moment en què és trenca la simetria. Quin és? Què s’ha volgut expressar?

28. T’ha agradat la pel·lícula? Quin moment de l’aventura t’agradaria viure?

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s